Polska: Twierdza Bezpieczeństwa – Program Wyborczy Kandydata na Prezydenta RP

NIKT NAM NIE MOŻE ODEBRAĆ, ŻE MAMY WSPÓLNY CEL: WOLNA NIEPODLEGŁA POLSKA I SZCZĘŚLIWY NARÓD – pod tym hasłem dr n. pr. Marek Woch, kandydat na Prezydenta RP z poparciem Ogólnopolskiej Federacji „Bezpartyjni i Samorządowcy” idzie do wyborów prezydenckich.

Dr n. pr. Marek Woch, kandydat na Prezydenta RP proponuje zmiany w polskim systemie politycznym.

1. Propozycja wprowadzenia systemu prezydencko-parlamentarnego w Polsce. Postulat zmiany ustroju

Jednym z kluczowych postulatów kandydata na urząd Prezydenta RP dr n. pr. Marka Woch, jest zainicjowanie działań o charakterze politycznym mających na celu ustanowienie systemu prezydencko-parlamentarnego w Polsce.

W ścisłej łączności z tą propozycją zasadniczą polecam uwadze następujące sprawy szczegółowe:

  1. Prezydent jako Głowa Państwa winien być wyposażony w wystarczające instrumentarium władzy. Obecne prerogatywy Prezydenta, obejmujące resorty obrony i spraw zagranicznych, proponuję poszerzyć o kontrolę dbałości każdorazowego rządu o Skarb Państwa. Widzę potrzebę ustawowego zagwarantowania egzekucji uprawnień Prezydenta.
  2. Prezydent sprawuje swój urząd w oparciu o Konstytucję RP i przestrzega zapisów prawa Rzeczypospolitej, jest najwyższym strażnikiem ładu prawnego państwa. Widzę potrzebę pracy ustawodawczej mającej na celu umocnienie pozycji Prezydenta w strukturze władzy, usunięcie niejasności kompetencyjnych między Prezydentem a Premierem, sprecyzowanie relacji między władzą ustawodawczą a wykonawczą zgodnie z art. 10 Konstytucji RP (poseł premierem czy ministrem).
  3. Wprowadzenie funkcji Wiceprezydenta, wskazanego przez kandydata na Prezydenta w dniu rozpoczęcia kampanii wyborczej, który jest najbliższym współpracownikiem Prezydenta i jego zastępcą, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
  4. Utworzenie Polskiej Gwardii Narodowej z własną strukturą władzy dowodzenia. Prezydent zachowuje prawo do decyzji bezpośrednich.
  5. Proponuję by do obowiązków Gwardii, należało: czuwanie nad bezpieczeństwem osoby Prezydenta, wszystkich instytucji i placówek Urzędu Prezydenckiego, towarzyszenie Prezydentowi w uroczystościach z jego udziałem, łącznie z funkcją Gwardii Honorowej, prowadzenie: Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Prezydenckiego Biura Dokumentacji oraz Archiwum Niejawnego Kancelarii Prezydenta.
  6. Prezydent bierze na siebie odpowiedzialność za całokształt polityki państwa. Umocnienie pozycji Prezydenta w tym zakresie przyczyni się do umocnienia pozycji państwa w układzie wewnętrznym i zewnętrznym, do stabilizacji życia państwowego i społecznego, usprawni egzekwowanie odpowiedzialności politycznej przez obywateli i instytucji życia publicznego, wzmocni potencjał polityczny państwa, przyniesie większą transparentność w funkcjonowaniu władzy, poszerzy możliwość kontaktu społeczeństwa wobec rządu, pozwoli wymóc na partiach dominację racji stanu nad interesem partyjnym, wzmocni rolę obywateli powołujących Prezydenta w wyborach bezpośrednich, walnie przyczyni się do ochrony instytucji państwa i ładu wewnętrznego, przygotuje Państwo Polskie do nadchodzącego starcia z programem globalistycznym.
  7. Podsumowanie: wprowadzenie na drodze referendum systemu prezydencko-parlamentarnego to w mojej opinii krok ku silniejszej, stabilnej i nowoczesnej Polsce. To zmiana, która odpowiada za oczekiwania obywateli dotyczące sprawnego i skutecznego zarządzania państwem, przy jednoczesnym zwiększeniu odpowiedzialności polityków za podejmowane decyzje i działania. Jesteśmy gotowi do podjęcia tej inicjatywy i zaproszenia do szerokiej debaty społecznej, aby wspólnie położyć fundamenty dla lepszej przyszłości naszego kraju. Do proponowania Polakom systemu prezydencko-parlamentarnego ośmieliło nas bliższe przyjrzenie się funkcjonowania tego ustroju we Francji i w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz przeświadczenie, że spodziewany rozwój Polski w sposób naturalny przyniesie problemy, których obecny ustrój Kraju nie będzie mógł udźwignąć.

2. Polska: Twierdza Bezpieczeństwa – fundament stabilności Polski w wielu wymiarach

Bezpieczeństwo narodowe to nie tylko kwestia obrony militarnej, ale także zdrowie publiczne, bezpieczeństwo, prawne, żywnościowe, energetyczne, ekologiczne, ochrona sektora MŚP, czy zakończenie z represyjnymi działaniami Urzędów Skarbowych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Narodowego Funduszu Zdrowia, czy Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Polska jako suwerenne państwo, musi zadbać o kompleksowe zabezpieczenie swoich obywateli, wykorzystując swoje zasoby naturalne oraz inwestując w przyszłościowe rozwiązania, takie jak zielona energia, czy sztuczna inteligencja. Kluczowym celem jest stworzenie stabilnych warunków do rozwoju gospodarczego, które przełożą się na poprawę jakości życia obywateli.

I. Wielowymiarowe bezpieczeństwo narodowe: Polska na pierwszym miejscu

1. Bezpieczeństwo obronne i militarne:

  • Rozbudowa sił zbrojnych i modernizacja infrastruktury obronnej.
  • Utworzenie Gwardii Narodowej jako formacji szybkiego reagowania podlegającej Prezydentowi.
  • Współpraca w ramach NATO przy jednoczesnym rozwijaniu narodowych zdolności obronnych.
  • Żołnierz zawodowy: Żołnierze to także Obywatele. Dialog z żołnierzami ws. kandydowania do Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, czy na inne stanowiska kierownicze w państwie.

2. Bezpieczeństwo zdrowotne:

  • Dostęp do wysokiej jakości opieki zdrowotnej dla wszystkich obywateli.
  • Tworzenie rezerw medycznych i planów kryzysowych na wypadek pandemii czy innych zagrożeń zdrowotnych.
  • Edukacja w zakresie profilaktyki zdrowotnej i walka z chorobami cywilizacyjnymi.

3. Bezpieczeństwo żywnościowe:

  • Wsparcie dla polskiego rolnictwa i promocja rodzimej produkcji.
  • Tworzenie strategicznych zapasów żywności.
  • Wzmocnienie kontroli jakości żywności w celu ochrony zdrowia obywateli.

4. Bezpieczeństwo ekologiczne:

  • Ochrona środowiska naturalnego poprzez monitorowanie jakości powietrza, wody i gleby.
  • Zrównoważony rozwój i promowanie odnawialnych źródeł energii.

II. Bezpieczeństwo energetyczne: Klucz do stabilności gospodarczej

1. Wykorzystanie dostępnych zasobów:

  • Polska dysponuje znacznymi zasobami węgla i gazu, które mogą być racjonalnie wykorzystywane do zapewnienia stabilności energetycznej.
  • Inwestycje w technologie czystego spalania węgla oraz gazyfikację węgla mogą zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.

2. Rozwój zielonej energii:

  • Równoczesna rozbudowa odnawialnych źródeł energii (wiatr, słońce, biomasa) pozwala na zróżnicowanie miksu energetycznego.
  • Zielona energia jest kluczowa dla długoterminowego uniezależnienia się od paliw kopalnych i poprawy jakości powietrza.

3. Obniżenie kosztów energii:

  • Niższe ceny energii wpływają na cały łańcuch gospodarczy, obniżając koszty produkcji i życia.
  • Stabilne ceny energii zwiększają konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym.

4. Dywersyfikacja dostaw:

Projekty takie jak Baltic Pipe i terminale LNG zapewniają niezależność od dostaw z jednego kierunku.

Wprowadzenie energii jądrowej jako stabilnego źródła energii może zapewnić długoterminową stabilność.

III. Polska może wspierać inne kraje, ale nie kosztem swoich obywateli

1. Solidarność z rozsądkiem:

Polska jako kraj o długiej tradycji solidarności międzynarodowej, może wspierać inne państwa w ich kryzysach – jak Ukrainę w obliczu wojny.

Jednak wsparcie to musi być dobrze przemyślane i nie może odbywać się kosztem bezpieczeństwa i dobrobytu polskich obywateli.

2. Pomoc dostosowana do możliwości:

Polska powinna udzielać wsparcia w sposób proporcjonalny do swoich możliwości, bez uszczerbku na interesach narodowych.

Kluczowe jest, aby wsparcie było precyzyjnie ukierunkowane, np. w formie pomocy humanitarnej, szkoleniowej czy logistycznej, ale bez nadmiernego obciążania polskiego społeczeństwa.

3. Problemy wewnętrzne priorytetem:

W obecnej sytuacji Polska boryka się z inflacją, wysokimi kosztami życia, wyzwaniami energetycznymi, drastycznym zmniejszeniem narodzin a zwiększeniem umieralności, które wymagają skoncentrowania uwagi na wewnętrznych potrzebach kraju.

Nadmierne obciążenie polskiego budżetu na rzecz pomocy zagranicznej może prowadzić do niezadowolenia społecznego i destabilizacji.

4. Destabilizacja prawnych instytucji organów władzy

W obecnej sytuacji Polska boryka się z destabilizacją prawną organów władzy. Podważane są umocowania prawne sędziów czy prokuratorów, a to wywołuje niepewność u obywateli w życiu codziennym.

5. Wzmacnianie wizerunku:

Wzmocnienie pozytywnego wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej oraz jej atrakcyjności kulturowej i gospodarczej: m.in. „poprzez promowanie polskiego języka, kultury (w tym kultury masowej), nauki i historii oraz chrześcijańskiego dziedzictwa Narodu”.

IV. Kompleksowe podejście do bezpieczeństwa narodowego

1. Wsparcie dla obywateli i przedsiębiorstw poprzez obniżenie kosztów energii.

Połączenie tradycyjnych zasobów naturalnych z zieloną energią to fundament stabilności energetycznej i gospodarczej Polski. W praktyce oznacza to:

  • Racjonalne wykorzystanie węgla i gazu w połączeniu z inwestycjami w odnawialne źródła energii.
  • Modernizację istniejącej infrastruktury energetycznej i rozwój nowoczesnych technologii.

2. Bezpieczeństwo a koszt życia obywateli

  1. Niższe ceny energii = niższe koszty życia:
    • Tańsza energia obniża koszty produkcji dóbr, co prowadzi do niższych cen w sklepach.
    • Mniejsze obciążenia dla gospodarstw domowych poprawiają standard życia obywateli.
  1. Stabilność gospodarcza:
    • Atrakcyjność Polski jako miejsca do inwestowania wzrasta dzięki stabilnym cenom energii i dostępności zasobów.
    • Większa konkurencyjność polskich produktów na rynkach międzynarodowych.

Podsumowanie: Polska musi działać kompleksowo

Bezpieczeństwo narodowe w każdym wymiarze – od obronnego, przez, prawne, zdrowotne, żywnościowe, po energetyczne – to klucz do silnego i suwerennego państwa. Racjonalne korzystanie z dostępnych zasobów naturalnych, takich jak węgiel i gaz, w połączeniu z inwestycjami w zieloną energię, zapewnia stabilność ekonomiczną i społeczną.

Polska powinna wspierać inne kraje, ale nigdy kosztem swoich obywateli. Najpierw Polska, potem pomoc, gdy możliwości na to pozwalają. Stabilność kraju to fundament, na którym można budować wsparcie dla innych.

3. Duch Pracy Ludzkiej. Aktualne jak nigdy wezwanie do sprawiedliwych wynagrodzeń

Postulat dotyczący sprawiedliwej płacy przedstawiony w encyklice Laborem Exercens (wykonując pracę), papieża Jana Pawła II jest głęboko zakorzeniony w etyce społecznej i teologii katolickiej. Uznaje on godność człowieka za podstawową wartość i wskazuje, że płaca powinna być dostosowana do rzeczywistych potrzeb pracownika oraz jego rodziny.

Zalety postulatu o sprawiedliwej płacy:

  1. Podkreślenie godności człowieka:
    • Sprawiedliwa płaca nie jest jedynie wynagrodzeniem za pracę, ale także uznaniem godności ludzkiej. Postulat ten wyraźnie pokazuje, że praca jest związana z osobą, a nie tylko z jej efektywnością.

  1. Rodzinny wymiar płacy:
    • Papież wyraźnie wskazał, że płaca powinna wystarczyć na utrzymanie rodziny bez konieczności podejmowania pracy przez współmałżonka. Jest to szczególnie ważne w kontekście wspierania rodziny i wzrostem urodzeń dzieci.

  1. Rozwiązania alternatywne:
    • Oprócz „płacy rodzinnej” w encyklice wskazano na dodatkowe świadczenia społeczne, takie jak zasiłki rodzinne czy dodatki macierzyńskie, które uwzględniają liczbę osób na utrzymaniu. To podejście jest elastyczne i dostosowane do różnych systemów gospodarczych.

  1. Krytyka nadmiernej komercjalizacji pracy:
    • Postulat przeciwstawia się traktowaniu pracownika jako towaru w systemach, które priorytetowo traktują zysk. Papież przypominał, że ekonomia powinna służyć człowiekowi, a nie odwrotnie.

  1. Zwrócenie uwagi na przyszłość rodziny:
    • Płaca sprawiedliwa nie tylko zaspokaja bieżące potrzeby, ale także pozwala rodzinie na zabezpieczenie swojej przyszłości, co zwiększa stabilność społeczną i ekonomiczną.

Wyzwania i możliwe problemy:

  1. Trudności w realizacji:
    • W praktyce zapewnienie „sprawiedliwej płacy” jest trudne do osiągnięcia w systemach wolnorynkowych, gdzie wynagrodzenie często zależy od podaży i popytu na rynku pracy.

  1. Koszty dla pracodawców:
    • Wprowadzenie płacy rodzinnej lub jej odpowiednika może wiązać się z dodatkowymi kosztami dla przedsiębiorców, szczególnie dla małych firm, co w niektórych przypadkach może wpływać na ich konkurencyjność. Dlatego istotna jest rola władz, aby wspierać przedsiębiorców, którzy realizują także cele społeczne.

  1. Kontekst globalny:
    • W erze globalizacji trudno jest egzekwować sprawiedliwą płacę w krajach rozwijających się, gdzie standardy pracy są znacznie niższe niż w krajach rozwiniętych.

  1. Technologia a ludzka praca:
    • Papież wskazał na rolę technologii, ale obecnie wiele miejsc pracy jest zastępowanych automatyzacją, co dodatkowo komplikuje zapewnienie sprawiedliwej płacy w wielu sektorach. Obecnie toczą się dyskusję o tzw. sztucznej inteligencji.

Czy postulat jest nadal aktualny?

Postulat sprawiedliwej płacy pozostaje niezwykle aktualny, szczególnie w obliczu:

  • Rosnących nierówności ekonomicznych – różnice w wynagrodzeniach pomiędzy krajami i w obrębie społeczeństw nadal są ogromne.

  • Kryzysów gospodarczych – inflacja i rosnące koszty życia sprawiają, że wiele rodzin nie jest w stanie utrzymać się z jednego wynagrodzenia.

  • Zmian na rynku pracy – praca zdalna, gig economy (praca dorywcza) i automatyzacja zmieniają tradycyjne modele wynagradzania.

Podsumowanie:

Postulat sprawiedliwej płacy przedstawiony przez Jana Pawła II jest wyrazem głębokiej troski o godność ludzką, stabilność rodziny i społeczną sprawiedliwość. Choć realizacja tego postulatu w dzisiejszym świecie jest wyzwaniem, pozostaje on moralnym drogowskazem, który przypomina, że ekonomia powinna zawsze służyć człowiekowi.

Duch pracy ludzkiej. Myśli o wartości pracy (Prymas Polski Stefan Wyszyński)

Przedstawiona książka oferuje kompleksowe spojrzenie na pracę z perspektywy chrześcijańskiej. Autor łączy w niej elementy teologii, filozofii społecznej, ekonomii i etyki, tworząc spójny obraz wartości pracy w życiu człowieka. Główne tezy zawarte w książce to:

  • Praca jako więź społeczna: Praca nie jest jedynie środkiem do zdobycia środków materialnych, ale przede wszystkim sposobem budowania relacji międzyludzkich. Pozwala na integrację społeczną i tworzenie wspólnoty.
  • Praca jako szkoła cnót: Poprzez pracę człowiek uczy się odpowiedzialności, dyscypliny, wytrwałości i innych ważnych wartości.
  • Praca jako doświadczenie duchowe: Praca może być formą modlitwy i pogłębiania relacji z Bogiem. Dobre wykonywanie swoich obowiązków zawodowych może przynieść głębokie spełnienie i radość.
  • Praca jako środek uświęcenia życia: Dzięki pracy człowiek może uświęcać swoje życie doczesne i realizować swoje powołanie.

Znaczenie książki dla współczesnego czytelnika:

Przedstawiona książka może być przydatna dla szerokiego grona odbiorców, w tym:

  • Pracowników: Książka może pomóc pracownikom w odkrywaniu sensu swojej pracy i w budowaniu satysfakcjonujących relacji zawodowych.
  • Pracodawców: Książka może zainspirować pracodawców do stworzenia bardziej ludzkich i przyjaznych miejsc pracy.
  • Studentów i naukowców: Książka może być przydatnym źródłem wiedzy dla osób zainteresowanych zagadnieniami związanymi z pracą, etyką i filozofią społeczną.
  • Duchownych i katechetów: Książka może być wykorzystana jako materiał do refleksji i dyskusji w środowisku kościelnym.

Wnioski:

Książka „Duch pracy ludzkiej. Myśli o wartości pracy” to wartościowa publikacja, która przybliża czytelnikowi chrześcijańskie rozumienie pracy. Autor w przekonujący sposób ukazuje, że praca jest nie tylko środkiem do osiągnięcia celów materialnych, ale także ważnym elementem życia duchowego i społecznego. Książka może stanowić inspirację dla wszystkich, którzy chcą nadać swojej pracy głębszy sens i znaczenie.

Udostępnij: