Wystąpienie do Marszalka Szymona Hołowni ws. łamania Konstytucji RP

Ruch społeczny „Bezpartyjni i Samorządowcy”, których w wyborach parlamentarnych w 2023 r. poparło łącznie blisko 1 500 000 wyborców, do Sejmu RP 401 054 (1,86%) i Senatu RP 1 049 919 (4,91%), a w wyborach samorządowych w 2024 r. do sejmików wojewódzkich 434 086 (3,01%), gdzie byli jedynym komitetem ogólnokrajowym niepartyjnym, a także biorąc udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego w bieżącym roku, zwrócili się do Pana Marszałka Szymona Hołowni z prośbą, a zarazem pytaniem, jakie działania zamierza podjąć, aby zapobiec łamaniu przepisów Konstytucji RP, jak również ustawy Kodeks Wyborczy przez Państwową Komisję Wyborczą?

W wystąpieniu poproszono także o odpowiedź na pytanie co do Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, bo skoro niektórzy politycy podważają „właściwość” niniejszej Izby, a ustawowo tylko do tej Izby służy odwołanie od decyzji PKW, to co Obywatele mają zrobić następnym razem, kiedy PKW złamie prawo?

Poproszono także Pana Marszałka o zorganizowanie spotkania w najbliższym czasie w przedmiotowej sprawie, w którym wziąłby udział oraz przedstawiciele poszczególnych klubów i kół parlamentarnych, aby „Bezpartyjni i Samorządowcy”, jako przedstawiciele setek tysięcy wyborców, także mogli usłyszeć, jakie działania zostaną podjęte, aby wyeliminować dotychczasowe praktyki nielicujące z państwem praworządnym – Informuje Przewodniczący zarządu Ogólnopolskiej Federacji „Bezpartyjni i Samorządowcy dr n. pr. Marek Woch oraz Sekretarz zarządu dr n. pr. Paweł Frankiewicz.

Federacja „Bezpartyjni i Samorządowcy” zwróciła się z apelem i prośbą do Pana Marszałka Szymona Hołowni, ponieważ zgodnie z art. 128 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (przyp.1) i art. 289 § 1 i art. 290 ustawy Kodeks wyborczy (przyp.2), to Marszałek Sejmu zarządza wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W zw. z tym w imieniu ruchu społecznego, jakim są „Bezpartyjni i Samorządowcy”, których w wyborach parlamentarnych w 2023 r. poparło łącznie blisko 1 500 000 wyborców, do Sejmu RP 401 054 (1,86%) i Senatu RP 1 049 919 (4,91%), a w wyborach samorządowych w 2024 r. do sejmików wojewódzkich 434 086 (3,01%), gdzie byli jedynym komitetem ogólnokrajowym niepartyjnym. „Bezpartyjni i Samorządowcy” brali także udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego w bieżącym roku, jako ogólnokrajowy Komitet Wyborczy Wyborców.

Niestety, jak wskazano w wystąpieniu do Marszałka Sejmu, PKW dwukrotnie w bieżącym roku podejmowała próby niedopuszczenia Obywateli do udziału w wyborach, którzy chcieli zarejestrować Komitet Wyborczy „Bezpartyjni i Samorządowcy” zarówno na wybory samorządowe, jak i do Europarlamentu. Na marginesie należy dodać, że PKW zarejestrowała z kolei komitet składający się z polityków jednej partii zasiadających w Sejmie RP, którzy dopisali sobie do nazwy „Bezpartyjni Samorządowcy” (przyp.3).

Jeżeli chodzi o odpowiedź na pytanie o próbach niedopuszczenia Obywateli do udziału w wyborach skupionych w ruchu społecznym „Bezpartyjni i Samorządowcy”, to Sąd Najwyższy już dwukrotnie w tym roku wykazał, że PKW „minęła się” z Konstytucją RP, oraz innymi przepisami ustawy Kodeks Wyborczy.

Pierwszym razem Sąd Najwyższy uznał 9 lutego 2024 r. za zasadną skargę Pełnomocnika Wyborczego Komitetu Wyborczego Ogólnopolska Federacja „Bezpartyjni i Samorządowcy” na uchwałę PKW, w której odmówiono rejestracji tego komitetu, wskazując na konstytucyjną równość udziału w wyborach (przyp.4). „Sad Najwyższy, orzekając w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych, uchylił uchwałę PKW. Stwierdził, że kodeks wyborczy pozwala organizacjom społecznym rejestrować komitety wyborcze w wyborach samorządowych nie dlatego, że reprezentują one inne podmioty do tego uprawnione, ale dlatego, że organizacje społeczne stanowią formę działalności obywatelskiej, której jednym z przejawów jest udział w wyborach samorządowych” (przyp.5).

W drugim postanowieniu z 10 maja 2024 r. wskazano, m.in., że „wpływ na treść rozstrzygnięcia Sądu Najwyższego w składzie orzekającym miały w pierwszej kolejności regulacje konstytucyjne, w tym zwłaszcza powołany w skardze art. 32 Konstytucji RP, statuujący zasadę równości. W myśl tego przepisu nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Potencjalne utrzymanie w mocy zaskarżonej uchwały PKW w sposób oczywisty godziłoby w zasadę zawartą w tym przepisie” (przyp.6).

Federacja „Bezpartyjni i Samorządowcy” wskazała także na: przepis art. 2. Konstytucji RP, gdzie zapisano, że „Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej”, przepis art. 4.1. „Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu”. 2. „Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio”, przepis art. 7. „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”, przepis art. 127. „Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany przez Naród w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym”.

Jak również, przywoła przepis art. 31c. 1. Uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (przyp.7), gdzie wskazano, że „Sejm w uzasadnionych przypadkach może zwrócić się do Prezydenta z wnioskiem o odwołanie członka Państwowej Komisji Wyborczej wskazanego przez Sejm”.

Dlatego Federacja „Bezpartyjni i Samorządowcy” w wystąpieniu zwróciła się z pytaniem, czy Pan Marszałek uważa, że zaistniałe przypadki łamania przepisów Konstytucji RP, jak również przepisów ustawy Kodeks Wyborczy wypełniają przesłanki do podjęcia działań odwołania członków PKW zgłaszanych przez przedstawicieli poszczególnych klubów parlamentarnych?

Odpowiedź na powyższe pytania od Marszałka Sejmu, jak najbardziej jest pożądana, aby Obywatele przed wyborami prezydenckimi nie zastanawiali się co tym razem PKW, wymyśli, aby nie dopuścić do rejestracji Ich kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w wyborach w 2025 r.

W wystąpieniu poproszono także o odpowiedź na pytanie co do Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, bo skoro niektórzy politycy podważają „właściwość” niniejszej Izby, a ustawowo tylko do tej Izby służy odwołanie od decyzji PKW, to co Obywatele mają zrobić następnym razem, kiedy PKW złamie prawo?

Poproszono także Pana Marszałka o zorganizowanie spotkania w najbliższym czasie w przedmiotowej sprawie, w którym wziąłby udział oraz przedstawiciele poszczególnych klubów i kół parlamentarnych, aby móc, jako przedstawiciele setek tysięcy wyborców, także usłyszeć, jakie działania zostaną podjęte, aby wyeliminować dotychczasowe praktyki nielicujące z państwem praworządnym.

Federacja „Bezpartyjni i Samorządowcy” wystąpienie przekazała także do przedstawicieli Klubów poleskich, dlatego, że, to poszczególni politycy, zgłaszają 7 kandydatów do PKW.

Wystąpienie Federacja „Bezpartyjni i Samorządowcy” przekazała także do Pana dr hab. Marcina Wiącka, prof. UW Rzecznika Praw Obywatelskich oraz do Europejskiej Komisji na rzecz Demokracji przez Prawo (Komisji Weneckiej).

Wystąpienie Federacja „Bezpartyjni i Samorządowcy” przekazała także do Pana dr n. pr. Andrzeja Dudy – Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

[1] Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483, dalej: Konstytucja RP.

[2] Dz. U. z 2023 r. poz. 2408, dalej: ustawa Kodeks wyborczy.

[3] https://samorzad2024.pkw.gov.pl/samorzad2024/pl/komitet/37045, dostęp: 2.11.2024 r.

[4] Postanowienie SN z dnia 9 lutego 2024 r., sygn. I NSW 2/24. 

https://www.sn.pl/aktualnosci/SitePages/Komunikaty_o_sprawach.aspx?ItemSID=630-b6b3e804-2752-4c7d-bcb4-7586782a1315&ListName=Komunikaty_o_sprawach, dostęp: 2.11.2024 r.

[5] Czytaj więcej na Prawo.pl:

https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/odmowa-rejestracji-komitetu-wyborczego-niesluszna,525430.html, dostęp: 2.11.2024 r.

[6] Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 maja 2024 r. sygn. I NSW 13/24.

[7] T.j. M.P. z 2022 r. poz. 990 ze zm.

Udostępnij: